Deze foto maakte ik in mei 2020 langs de Van Heuven Goedhartlaan in Assen op de plek van het verdwenen kerkhof (er stond daar ooit een katholieke kerk met kerkhof). De rol Kodak Plus-X was al ruim twintig jaar over datum en ik had er maar één van. Dus geen testen voor perfecte belichting en ontwikkeling, zoals ik normaal doe wanneer ik een partijtje films heb. Vaak is dat nodig omdat je niet weet hoe de film bewaard werd in al die jaren en dat kan van invloed zijn op de gevoeligheid voor licht en ontwikkelchemicaliën.
Maar, een mens moet af en toe ook es geluk hebben en op deze rol kwam een aantal foto’s er prachtig uit.
Kodak Plus-X is nogal een legendarische film, en al heel lang uit productie. Hoewel de huidige films T-Max en Tri-X echt heel goed zijn, hebben ze niet de ietwat zacht ogende scherpte van Plus-X. Het beste dat ik ter vervanging heb kunnen vinden (het gaat dan om het verloop van zwart naar wit, de grijstinten) is van fabrikant Ilford, hun film FP4+. Daarvan ligt nu een tiental rollen in de vriezer te wachten tot ze worden ingezet in één van mijn middelformaatcamera’s. Ik heb plannen om méér foto’s te maken die met het verdwenen kerkhof te maken hebben.
Deze foto werd geschoten met de Mamiya RB67 met Sekor 90mm K/L lens. Op een statief, want de RB67 is niet bepaald een uit-de-hand-camera. Het is nogal een beest.
Beschikbaar als print tot 70x100cm.